Welkom

Aan allen die mijn blog bezoeken, proficiat. Aan allen die mijn blog   nog niet bezochten, ook proficiat!

Hier kan je enkele interessante nieuwigheden en trends bekijken die ik gespot heb op de Dutch Design Week te Eindhoven.  Er zijn ook artikels welke niets met de DDW te maken hebben en deze kan je terugvinden onder de categorie” anderen”.

Dit zijn allemaal items die ik persoonlijk interessant, handig en leuk vind.

Veel blogplezier!

Street branding:

 

Street branding:

Streetbranding komt van het Engelse werkwoord “to brand” en betekent eigenlijk brandmerken.

( denk maar aan het vee dat gebrandmerkt werd zodat het voor iedereen duidelijk was wie de eigenaar was)

Men kan als individueel verkoper street branding toepassen om producten in de kijker te zetten, door bv. gebruik te maken van rijdende reclame ( aanhangwagens met reclameborden / bedrijfswagens helemaal te beschilderen of te beplakken zodat uw product herkenbaar wordt. Een andere manier kan zijn door uw product stapsgewijs bekendheid te geven.

Steden proberen ook via allerlei manieren hun stad of dorp te promoten als “winkelstad” of “culturele stad”. Men probeert steeds op een originele, unieke manier een straat( meestal een winkelstraat) of een gebied te “branden”. Dit door een geheel van samenhangende beelden en gevoelens de bezoekers , voorbijgangers of mogelijk klanten aan een winkel-of –gebied te koppelen. Een positief en aanlokkelijk, gezellig straatbeeld creëren helpt immers om klanten aan te trekken en bestaand cliënteel te behouden.

Men kan ook kiezen om met buurthandelaars een collectieve  samenwerking aan te gaan.

Liefst dan samen met zoveel mogelijk partijen voor wie een vitaal economisch klimaat ter plaatse belangrijk is.

Street branding kan op allerlei creatieve en innovatieve manieren uitgewerkt worden en de mogelijkheden zijn eindeloos.

 

Verschillende manieren van street branding:

Creëren van autenciteit en gezellige sfeer om “eigen buurt” in de picture te zetten

Dit om potentiële klanten naar deze wijk te lokken.

Spoormakerstraat te Brussel

Alle handelaars van deze steeg kiezen voor dezelfde planten voor hun deuren. Tussen de gevels hangen ook planten. Dit geeft een zeer harmonieus en rustgevend gevoel waardoor men geneigd is hier te kuier en iets te drinken. Natuurelementen geven mensen vaak een goede rust.

Kruispunt van Kapperbrug/Jules Van Praetstraat en het Sint-Gorikplein.

Deze vlaggetjes hangen enkel hier  waardoor men als wandelaar letterlijk naar dit punt getrokken wordt. Geeft veel gezelligheid door de vlagjes wat altijd symbool staat voor feest en plezier. Er hangt dan ook een zeer gemoedelijke, ontspannen sfeer. Wanneer men het aantal mensen ziet op dit kruispunt merk je dat het er toch aanzienlijk meer zijn dan op andere plaatsen in de omliggende straatjes.

In de Stalingradlaan te Brussel zijn alle winkels voorzien van dezelfde luifels en elke winkel heeft een andere frisse kleur. Dit schept ook weer een samenhorigheidsgevoel tussen deze handelaars wat misschien wel vertrouwen opwekt bij de potentiële klanten. Het maakt het ook erg gezellig en geeft duidelijkheid waarvoor elke winkel staat.

Mensen door interactie warm maken om ergens heen te gaan:

  1. :Gallerij “Humor in België”: Magdalenasteenweg te Brussel

The only DotspotGallery on earth.

De aandacht van de voorbijgangers wordt ,op een speelse en interactieve wijze, naar deze gallerij getrokken waar allerlei gadgets en gekke kleding kan gekocht worden. Welke passant vindt het immers niet leuk om naast zo’n leuke, rebelse tekst te poseren. Dit zorgt ervoor dat de voorbijganger halt houdt en is de kans veel groter dat hij beter rondkijkt en de neiging heeft om binnen een kijkje te gaan nemen.

www.dotspot.be: The only DotspotGallery on earth.

2:La garderobe de Manneke Pis: Eikstraat te Brussel

Vanaf de toeristische attraktie “Manneke Pis” in hartje Brussel wordt, via sjablonen op het voetpad, de weg gemarkeerd die leidt naar het museum van Manneke Pis.

Deze manier geeft het gevoel van de broodkruimels die Hans en Grietjes gebruikten om hun weg te vinden. Geeft toch weer veel zin om dit pad te volgen. De opzet van deze reclame is alvast geslaagd aan het aantal mensen die voor het museum staan.

Street branding om bepaald product te promoten

Vandaag werd er een mobiele, tijdelijk promotie opgesteld in centrum Brussel, ter hoogte van de drukke grote markt, welke het ganse weekend zal blijven staan.

Het was een initiatief van de Brouwerij  Duvel/Moortgat, die het bier Delirium Tremens brouwen.

 

Men maakt gebruik van een héél druk, toeristisch kruispunt in een wandelstraat en gebruikt een straathoek  om het bier Delirium Tremens in de kijker te zetten.

Terrasje met roze stoeltjes, een parasol en een mobiele tap, met in grote letters het product met zijn welgekend logo.

Meer moet het niet zijn om vele dorstige passanten aan te zetten dit bier te komen proeven.

Bij het nemen van deze foto werd alles in gereedheid gebracht en ging het maar van start vanaf 14u.

Brouwerij Huyghe maakt dan weer op een ander ludieke wijze reclame voor het bier Vedett door hun biernaam op fietsenrekken in de stad te plaatsen. Meestal staan deze uiteraard op zeer strategische plaatsen, voornamelijk naast cafés en op pleintjes.

 Sint-Katelijneplein te Brussel  Rouppeplein te Brussel

https://vedett.com/    deze website geeft dadelijk alle info omtrent de 4 smaken Vedett.

Winkels proberen zich ook wat in the picture te zetten door creatieve ideeën.

  1. Tuincentrum VanDiest/ Grote Baan te Beersel

Deze tuinwinkel verkoopt alles wat met tuinieren en tuinbeleving te maken heeft.

De eigenaar wilt zich vooral profileren als verkoper van grasmaairobots.

Hij gebruikt verschillende manieren om zijn bedrijf bekendheid te geven.

 

  • De firmawagen is van reclamestickers voorzien

De ingang van het terrein van de winkel is mooi weergegeven

Hij stuurt de potentiële klanten via eigen bewegwijzering richting zijn winkel

Hij heeft een uniek concept uitgewerkt om zijn promotie van gerobotiseerde grasmaaiers heel de zomer door te laten lopen door op het aangrenzend kruispunt een braakliggend stuk grond te gebruiken.

Hij stelt zijn  aanhangwagen, met de nodige reclame van de grasmaaierrobot, vóór dit terrein op.

De grasmaaierrobot rijdt heel de dag rond op dit braakliggend terreintje, terwijl alle voorbijgangers

( wandelaars/fietsers/automobilisten) dit kunnen zien. De grasmaaierrobot is volledig versierd met de naam van zijn winkel.

Deze actie die van start ging eind juli verscheen dan ook nog in de streekkrant wat alweer extra promotie opleverde.

2. Deze muziekwinkel ADS Concert, in de Zuidstraat te Brussel, zorgt dat zijn voorgevel steeds duidelijk weergeeft wat hij verkoopt. Na sluitingstijd is zijn rolluik mooi beschilderd met alles waarvoor zijn winkel staat.

 Tijdens openingsuren  Na sluitingstijd

 

Steden proberen zich steeds op allerlei manieren te promoten bij toeristen, bewoners, bezoekers.

Ook hier gebruikt men Street branding.

De reden kan zijn om zich als winkelstad naar voor te schuiven of als culturele stad.

Hier enkele voorbeelden.

Ook hier gebruikt men Street branding.

De reden kan zijn om zich als winkelstad naar voor te schuiven of als culturele stad.

Hier enkele voorbeelden.

Stad Brussel:

 

 

 

 

 

Dansaertstraat te Brussel:

Alle winkels in deze straat hebben hetzelfde logo van Stad Brussel op hun uitstalraam gekleefd. Stad Brussel heeft verscheidene logo’s.

Dit grafisch charter van de Stad Brussel stelt het merk Brussel voor met het logo, een krachtige slagzin en een tone of voice die de stad ondersteunt en versterkt.

Meer info à communicatie@brucity.be

“Sprout to be Brussels”:

Het platform” sprouttobebrussels.be” werd in mei 2016 gelanceerd. Het initiatief wilde de negatieve beeldvorming rond Brussel bijstellen. Het is geen campagne, maar wel een beweging.

Het idee kwam van Geert Potargent van communicatie TBWA in Elsene.

Potargent zei: “Brussel is een stad met heel veel aspecten, je moet ze leren ontdekken. Je houdt van spruiten of je houdt er niet van. Je moet ze leren eten”.

De aanleiding was toen het imago van Brussel een negatieve bijklank kreeg in het buitenland ten gevolge van de terroristische aanslagen in Parijs. De inwoners van Brussel waren het helemaal niet eens met het idee dat het buitenland  had over “hun”Brussel. Zij beleefden Brussel helemaal niet als broeihaard van terreur.

Sprouttobebrussels is een vzw waar al veel bedrijven zich bij aangesloten hebben en die initiatieven nemen om de schoonheid van Brussel te tonen. De omzet van een stad hangt immers ook grotendeels van het aantal toeristen en bezoekers af en dit initiatief heeft zijn vruchten zeker afgeworpen.

Keizerinlaan te Brussel

Hier wordt promotie gemaakt voor gratis vervoer wanneer men  naar Brussel komt om te winkelen.

De soort flyers werden in twee talen op vele straathoeken geplaatst zodat de kans groot is dat de passant het opmerkt.

De stad Halle wilt zich dan weer profileren als een aangename, gezellige winkelstad.

Al de stadsvuilnisbakken zijn voorzien van promostickers en alle handelaars hebben nog een logo op hun uitstalraam.

De woordkeuze “ik” en “wij” personaliseren de boodschap, wat toch meer aanspreekt.

De stad en de mensen worden visueel weergegeven.

Een geschenkdoos, een hartje en de kleur rood, dat staat voor liefde, genegenheid en  passie, zijn goed gekozen.

Deze boodschappen zijn ook op een zeer discrete manier in het straatbeeld toegevoegd.

Dit alles geeft de bezoekers en bewoners natuurlijk het gevoel om echt in een winkelstad te zijn. Waar men zich welkom voelt en waar het gezellig shoppen is.

 

Sommige gebouwen worden ook gebruikt om een product in de kijker te zetten.

Een mooi voorbeeld is de koeltoren van Electrabel te Drogenbos, die sinds 2005 ’s nachts via 100.000 led-lichtjes een waar schouwspel geeft.

De verlichting is van ver te zien en het lichtspel verandert regelmatig. Als men wilt kan men zelfs een eigen boodschap laten vertonen, werd me verteld.

Met dit project wilde Electrabel , “deel uitmaken van het dagelijkse leven van haar klanten” en hen door deze esthetische en artistieke belichting meer bieden dan alleen energie. Drogenbos was de vijfde vestiging van Electrabel die de afgelopen tijd op een originele manier in de kijker werd gezet. Het was de eerste keer dat zoveel LED’s werden gebruikt. LED’s verbruiken overigens bijzonder weinig elektriciteit.

De stad maakt ook promotie voor Belgische producten.

Door deze op een groot event alle aandacht te geven kan dat een zeer grootschalig effect hebben.

Het tweejaarlijks bloementapijt op de Grote Markt van Brussel bewijst telkens dat België in de top staat wat het kweken van bloemen betreft. Zo’n gebeuren wordt internationaal opgemerkt en is dan ook een grote promotiestunt naast de prachtige beleving dat alle bezoekers krijgen.

Via onder andere affiches en de (social) media wordt dit evenement, dat spijtig genoeg slechts enkele dagen duurt, gepromoot.