Ironische streetbranding

Streetbranding komt in alle vormen voor. Maar je hebt ook de vorm van de ironische geopolitieke streetbranding. De bekend Slogan van de oranje-kleurige president van de Verenigde Staten van Amerika slaat ook in Europa toe. De mensen in Berlijn kunnen president Trump niet af en het zijn niet de enigste. Europa moet zijn plaats ook duidelijk maken, ze moeten bewijzen dat de Verenigde Staten niet het centrum van de wereld zijn. Via ironie en humor is dit ook een soort van streetbranding. Door middel van de slogan te veranderen met Europa, laten we zien dat we ook sterk staan en vooral pro-Europa.

Streetbranding Nike

Hoe kan je innovatief reclame maken voor schoenen. Je schoenen laten dragen door bekande mensen? Saai! Beelden van je schoenen op grote reclame borden laten zetten? Saai! Wat als je aan de mensen het echt product in de straten toont. geen vertekend beeld meer van de schoenen op gigantische reclameborden, maar gewoon in levende lijken en nergens minden dan in de straten. Zo kwam het sportmerk nike met een super innovatief concept om hun schoenen in het echt in buskotjes te plaatsten. In de plaats van reclame te hebben in de buskotjes hebben ze er tussen de twee plexivensters, of wat het ook mag zijn, hun schoenen tentoon gesteld.

 

Nike staat bekend voor hun innovatieve ideeën en hun sterke reclame. Maar dit vond ik in de categorie van streetbranding toch een van de betere. Je zou nooit verwachten om in een buskotje een echte schoen te zien. Een echte “eye-opener” dus!

Streetbranding Bruzz

Wat je op festivals veel ziet zijn de verschillende sponsors die een standje hebben op het festivalterrein. Het is nu ook heel in om met de verschillende merken een photobooth te hebben. Mensen gaan hier massaal naartoe om een foto te trekken. Nu vragen jullie juliie waarschaanlijk af : “wat is er zo speciaal aan een foto? Je kan toch even goed een foto met je smartphone maken, dat is toch juist hetzelfe?” En dan zeg ik, “nee, want je krijgt de foto uitgeprint mee!”. Dat is er zo leuk aan het is een mooie kwaliteitsfoto met eronder of ergens op de foto productplacement van hun merk. Op het festival Couleur Café heb ik van onze lokale Brussels krant het voor beeld gevonden. Met de slogan “YOU ARE THE CITY” verwijzen ze naar Brussel. En op welk festival sta je beter dan op Couleur Café voor een krant als Bruzz.

Streetbranding Kumiko

Niet alleen op festivals doen ze aan streetbranding, maar nu ook in hippe Brussulse bars doen ze aan streetbranding. In de hippe bar Kumiko in de Aalste straat, een zijstraatje van de befaamde Dansaert straat, staan ze qua bekendheid zowat op het hoogste niveau. De bar trekt heel veel jeugd aan. Een leuke en subtiele manier hebben zij gebruik gemaakt van streetbranding. Ze hebben namelijk oon een photobooth staan in de bar. Het verschil is hier dat het de foto niet uitprint, maar je kan je emailadress invullen en hem zo digitaal krijgen. Ook de Kumiko hebben onderaan de foto hun merk geplaatste om zo aan productplacement

te doen. Het voordeel bij deze hippe bar is namelijk dat ze weten dat de jeugd die er heen gaat heel actief is op het internet. En dus ook op sociale media, bijvoorbeeld Instagram. Niets beter dan gratis reclame, denk je niet? Ja! Dat dachten de uitbaters van het café ook. De jeugd die er foto’s trekt post ze meestal erna op sociale media. Instagram is er een voorbeeld van, maar dat kunnen ook andere sociale media zijn. Met gevolg dat je feed op je instagram vol met foto’s zit van de ondertussen bekende bar “Kumiko Izakaya”, slim gezien !

Streetbranding Ai Weiwei

Advertentie wordt moeilijker en moeilijker, de mensen zijn reclame beu gezien. Daarom moeten ze in reclamebureau’s slim omgaan met hoe dat ze hun product naar de klant kunnen brengen op een leuke, creatieve manier. De producten moeten in de straat een echte “eye-opener” zijn. Dat kan enkel en alleen als het opvallend genoeg is, daarom moeten de merken super creatief te werk gaan. Dit is Marie, mijn vriendin, in de verenigde Staten van Amerika, New York City. Streetbranding gaat niet alleen over commerciële merken. Branding is voor iedereen belangrijk die daar baat aan heeft. In deze hippe koffie bar in Chinatown hebben ze de bekende Chinese kunstenaar als streetbranding gekozen, om zo de aandacht van de mensen te bemachtigen en zo de mensen naar binnen lokken om een koffie te gaan drinken. Het feit dat ze in Chinatown deze kunstenaar afbeelden op hun koffiebar wil genoeg zeggen. Want als je de achtergrond van Ai Weiwei een beetje kent zal je meteen snappen waarom het, misschien, een beete conroversieel is. De man is namelijk uit zijn eigen land moeten vluchten, nadat de Chinese overheid hem voor 90 dagen had opgepakt voor geen enkele reden. In de gevangenis, zonder dat iemand wist dat hij was opgepakt, werd hij mishandeld en zelfs gemarteld, omwille van zijn kunst dat hij maakt. De Chinese overheid vind dat zijn kunst niet past, en niet aan de Chinese cultuur voldoet en te provocerend is. Daarom is het een echte “eye-opener” als je in het hartje van Chinatown dit op je koffiebar plaatst. Het wil zeggen dat je de artiest steunt en het is zeker reden om een koffie of iets anders te consumeren in de bar.

 

Bruisende stad Brussel

Bruisende stad Brussel

 

Het nieuwe Berlijn volgens De Morgen. Hier ben ik nog niet helemaal akkoord mee, het is wel zo dat er meer en meer in de hoofdstad van Europa aan het gebeuren is. De hippe/Trendy koffiebars beginnen zich te vestigen, het uitgaansleven is zeker nog niet op niveau van Berlijn, maar komt in de buurt en de coole bars zijn het centrum aan het veroveren. De 182 verschillende nationaliteiten van brussel zorgen voor ophitsing en samenwerking tergelijkertijd.