It fits me gegoten!

The girl and the machine: personal 3D knitwear for everybody

Creëren van mode om de modeketen op zijn kop te zetten, dat is de missie van ‘The girl and the machine’. Zij breien kledingstukken op een 3D wijze die perfect naar uw voorkeur, zowel van maat als van ontwerp. Zo willen ze een statement maken tegen de modeketen om te stoppen met de overconsumptie en roekeloze productie waarbij het verspillen van energie en grondstoffen hand in hand gaan.

De naam The girl and te machine zou beter vervangen worden door ‘The girl and the mission’ want dit is eindelijk eens een ander concept dat bijdraagt aan het sparen van de aarde dan de standaarden zoals; geen zilverpapier meer gebruiken, of niet met de auto komen. Dit is iets nieuws iets spannend, dat zeker op de markt zou pakken, alleen weet ik niet of al die jonge meisjes uitkijken naar een compacte garderobe van 1 trui?

Oow oow it’s a Pillo(w)?

Niet zomaar knuffelen met Pillo

Twee volwassenen houden een gezellig avondje TV kijken op een zondagavond, met een kussen in de hand? Het lijkt wel een reclameplaatje. Maar niets is minder waar.

Ten eerste bevinden ze zich in het midden van de dag op Dutch Design Week. Ten tweede spelen deze volwassenen een game en is dat kussen niet alleen een kussen, maar ook een gameconsole. Toch geen plaatje zoals we het kennen. Pillo een Nederlands bedrijf hebben deze kussens ontwikkeld. Doormiddel van schudden, drukken, gooien en dergelijke kan je via een scherm een spel spelen. De kussens zien er niet alleen goed uit, ze zijn toegankelijk voor iedereen; jong, oud, invalide,… en dat is wat deze kussens zo mooi maakt. Het brengt het hele gezin op een toffe manier samen.

Naar mijn mening zullen de tieners die iets ingewikkeldere consoles en hardere games gewent zijn, de doelgroep zijn die het minst aangetrokken wordt door Pillo. Maar het feit dat er een game ontwikkeld is eindelijk is niet voor deze groep, maakt het een innovatief en nobel gebaar. Het is zeker iets kindvriendelijk. En een spel waar ouder van volwassenen tot bejaarden plezier van gaat hebben.

Naar mijn mening zullen de tieners die iets ingewikkeldere consoles en hardere games gewent zijn, de doelgroep zijn die het minst aangetrokken wordt door Pillo. Maar het feit dat er een game ontwikkeld is eindelijk is niet voor deze groep maakt het een innovatief en nobel gebaar. Het is zeker iets kindvriendelijk. En een spel waar ouder van volwassenen tot bejaarden plezier van gaat hebben.

Een blauwtje lopen?!

Wie wist dat ‘seksualiteit’ ook aan het innoveren is? Eigenlijk iedereen. Want ook dit maatschappelijk ‘probleem’ wordt aangepakt. Draggqueens, transgenders, homo’s het bestaat al allemaal. Accepteren en exposeren van wie je bent, en worden wie je wilt zijn is geen taboe meer. De standjes bij Dutch Design Week die in mijn ogen het meeste opviel, waren die rond seksualiteit en het exposeren van seksualiteit. Het omarmen van wie jij bent, hoe jij je voelt. Het is op DDW onder anderen geweest dat deze maar ook seks meer aan het woord lieten binnen deze maatschappij.

Mijn nieuwsgierigheid trok mezelf een kijkje te nemen in een huisje waar mensen elkaar aan het schminken waren, in iets dat niemand nog niet kenden. Het was schminken ‘with no rules attached’. Iedereen mocht alles erop zetten wat die zelf wou, ‘(s)he felt like it, so wore it like a (dragg)queen.’ Iets dat ik mijzelf niet direct zou doen, iets waar ik ook geen behoeften aan heb. Maar ik bewonder wel de mensen die het zelfvertrouwen en de fierheid hebben om zonder schaamte duizenden bezoekers tegemoet gaan met een rozen gezicht met groene strepen, 5 soorten blinkers het voorhoofd en dat was nog maar het begin. Het mooie aan deze oefening waren niet hun gezichten, maar het exposeren van de acceptatie naar hunzelf toe, en dat niet iedereen zich aantrekt van wat anderen denken. Laat u innerlijke zelf naar buiten en als dat iemand is die af en toe met een blauw gezicht wilt rondlopen, dan moet je dat maar doen. Als zij het kunnen, zijn er andere mensen die u ook wel kunnen accepteren. En als zij een rolmodel kunnen zijn voor anderen, geloof ik dat binnen x-aantal jaren we meer als 1 groen gezicht gaan tegenkomen. Dat is het proces van innovatie.

Please touch?!

In de tweede hoek omtrent seksualiteit vielen de stikkers met ‘please touch’ het meeste op. Velen droegen deze op de arm, op het been of op net wat extravertere plaatsen. Deze stikkers zijn een speels gegeven om beetje bij beetje het aspect seksualiteit in de maatschappij toegankelijker te maken, meer bespreek baar te maken.

Een voorwerp van algemeen nut

We zien het leven door een bril en bepalen zelf welke kleur deze heeft, zou je kunnen zeggen. Zie je je wereld door een rozen bril, loop je hand in hand met plezier. Zie je je wereld door een grijze bril, loopt het niet zo goed met jouw. Maar kies je voor een virtual reality bril, dan weet je niet eens meer waar je loopt.

Op de Dutch Design Week waar innovatie op alle vlakken samen kwamen kon de virtual reality bril niet ontbreken. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om niet 1 keer maar op 2 verschillende manieren deze bril eens te testen. Ik wist al dat deze brillen spectaculair zijn. Maar ik wist niet dat ze ook van daadwerkelijk nut kunnen zijn.

 

VR-glasses
VR-glasses

Ik sta in een kamer, in een huis. Naast mij staat een grijze tafel rechthoekige tafel met 1 stoel aan en een wit nachtlampje recht in de hoek. Achter mij bevond zich de living met een zetel en een TV. ‘Het staat wel allemaal goed zo, maar toch had ik liever twee aparte kamers voor de studeerkamer en living.’ Of ‘Ik mis nog een raam.’, zijn mogelijke scenario’s die binnen dit kader kunnen vallen. De VR-bril had van dienst een beeld te schetsen van een huis nog voor het er staat.

De tweede bril heeft mij doen inzien dat ik toch een beetje bang ben van hoogtes. Ik bevond me op een richeltje boven een afgrond omgeven door een duister sneeuwklimaat. Elk detail lijkt echt, en ook mijn trillende benen waren te zien. Ook

al wist ik mentaal wel dat ik mij nooit in deze wereld kon begeven, speelden de angst behoorlijk op mij in. Deze hele simulatie had van nut mensen hun angsten te leren overwinnen.

Het mooie aan een VR-Bril is dat het 1 object is dat duizend simulaties, situaties, beelden kan creëren die op elk vlak een eigen nut kan vervullen. Een voorwerp met zovele functies, is een voorwerp dat tot nu toe nog niet veel voorkomt. De architectuur, het overwinnen van angsten, het nabootsen van een oorlogsconflict, maar ook porno in virtual reality zijn nu nog ideeën en concepten, maar zijn later part of the real world.

WENEN van geluk

Ik moet me excuseren, want ik heb mijn les opzettelijk gemist en ik geef dit hier nu open en blood toe. Dit is misschien niet de beste manier om mijn leerkrachten te vriend te houden, en zeker niet de juiste houding om erdoor te zijn op het einde van het jaar. Het is desnoods mijn eerste jaar, dus ik heb nog veel te bewijzen. En toch… heb ik er geen seconden spijt van. Terwijl ik donderdag en vrijdag in de les moest zitten zat ik of me’ te verheugen naar wat er zou komen’ in een vliegtuigstoeltje of ‘met mijn mond open en mijn ogen groot’ al het moois te bewonderen in Wenen.

Buiten me excuseren, moet ik mijn dank betuigen aan mijn fantastische familie en het bedrijf van mijn mama die een ‘partnerplus’ mocht meedoen voor de zakenreis. Want dat is wat Wenen oorspronkelijk inhield voor ons, voor mijn mama dan. En mijn mama vergezellen op culinaire topdiners in elegante outfits deed ik dan ook met plezier. Maar wanneer zij aan het vergaderen was, vluchtte ik rap de stad in. Buiten hen, moet ik ook de hele regering van de voorbijen duizend jaar van Wenen zelf bedanken, want ik heb mijn grote passie daar .

Alleen de wereld verkennen doet iets met uzelf als persoon. Alleen al die geschiedenis zien, die architectuur, die commotie en samenleving, die belevenissen ontdekken en verdwaald raken tussen mensen groen en gebouwen laat u sidderen van nieuwsgierigheid en spanning. Daar in Wenen, daar werd ik oprecht gelukkig.

Wenen zelf is iets majestueus het is oud en nieuw, authentiek en innovatief allemaal in een kleine kern.

Bedankt en mijn excuses

Camille

Lets GoTo

GoTo
spelen en leren programmeren

Dutch Design Week was een evenement dat mijn zintuigen langs alle kanten geprikkeld heeft, mijn nieuwsgierigheid op scherp heeft gesteld en mijn ogen geopend heeft voor de toekomst. Uiteraard zijn er zaken die mij meer interesseerden dan anderen, en natuurlijk zijn er nog honderden dingen dat ik op die enkele dag niet heb kunnen zien. Wel bleef ik toch een minuutje langer om de ‘GoTo’ eens grondig te inspecteren.

Het nobele doel achter de GoTo heeft mij het meest geïntrigeerd. Het is namelijk een robot die ervoor zorgt dat mensen op een spelende manier leren programmeren en als resultaat een kunstwerk ter beschikking krijgen. de ‘GoTo’ is ontwikkeld door Studio Tast en MU.

Waarom ik enkele minuten langer bleef staan net bij dit voorwerp is niet omdat het zo fascineren is en duizenden ingewikkelde knopjes heeft, met achter elk een nog integrerende functie. Dit deed mij mijn ogen openen en liet mij nadenken over ons als maatschappij, over ons als samenleving.

De oudere generatie kampt met een ‘Burn-out, de jongere generatie kampt met ‘te weinig motivatie’, en dit voorwerp is zowaar het begin van de oplossing tot veel problemen. Wat onze maatschappij verleerd is, of zijn ogen voor toedoet is het ‘spelen’. Vanaf we iets ‘outside the box’ doen wordt jong op de vingers getikt, en oud bekeken alsof ze gek zijn. Wij leven in een tijdperk dat stilstaat, en dit fenomeen moet veranderd worden. Laat mensen spelen en laat mensen leren. Dat is waarom ik er een minuutje langer over deed.

Waarvan de naam komt is ook voor mij een raadsel, maar vind ik binnen mijn context en diepgang ook een mooie betekenis hebben. ‘GoTo’ of Go To iets nieuws, ga naar iets beter, maar vooral…Lets ‘Go To’; Laat ons daar naar naartoe gaan.

Hierbij wil ik zeker mijn niet respectloos zijn tegenover België, tegenover ons maatschappelijk systeem. Het is maar mijn mening, een mening die er misschien toe doet, een mening die andere mensen tot nadenken kan zetten, een mening die kan doen veranderen… en verandering dat is wat België nodig heeft.