Welkom

Welkom op de WordPress server van  Jill Van Der Stukken. Ben je benieuwd naar nieuwigheden? Neem dan een kijkje op mijn blog waarop je op vlak trends enkele artikels kan lezen.

Kinderen bouwen aan robots en vertrouwen

LEGO ontwikkelt een toolkit voor kinderen zodat ze in paren in de klas aan de slag kunnen gaan. Deze kit kan best intimiderend zijn voor de 11 tot 14 jarigen, zowel qua complexiteit als ontwerp. Dit kit staat voor productief leren en is gericht op toegankelijkheid, gebruiksvriendelijke vormen en coderingshulpprogramma’s. Men doet er alles aan zodat dit wordt opgenomen door de kinderen. Dit door een robot, wat gezien wordt als moeilijk toch kinderen de mogelijkheid geven om er ook te gaan bouwen. LEGO richt zich op de toekomst, zo willen ze dat iedereen deze vaardigheid bezit. Volgens de makers is het bezitten van deze skills iets wat je zeker in de toekomst gaat nodig hebben of kunnen gebruiken.

De creaties die je kan maken met de kit verschillen van breakdance-robots, weervoorspellers, tot racemodules. Er zitten 33 plannetjes in die elk 45 minuten duren. In het totaal bestaat het uit 528 stukjes en kan je de kit nog uitbreiden tot 603 stukjes. Wil je de kit in huis halen dan betaal je hier een 330 euro voor. In augustus 2019 kan je ze pas krijgen, ze vallen wel al te reserveren.

Dit geeft kinderen de kans om een concrete ervaring te leren om de meer abstracte, theoretische concepten te verbinden. Met alle dingen die kinderen leren door testen en het oplossen van problemen, ontwikkelen ze een gevoel van vertrouwen dat het oké is als het niet de eerste keer werkt. Doorzettingsvermogen zal gestimuleerd worden.

https://education.lego.com/en-us/products/lego-education-spike-prime-set/45678

Bepaal je eigen (eerlijke) prijs

Op 24 maart 2019 bezocht ik de tentoonstelling ‘Capital of Woke’ in Brussel. Dit is de achtste editie die dit jaar draaide rond het thema ‘woke’. Het idee van het wakker worden schuilt achter het meer sociaal bewust worden van de mens, het nemen van acties, herkenning van de bevoorrechten en het leren begrijpen van elkaar. De kunsttentoonstelling bevindt zich ieder jaar  op een andere ligging. Dit jaar was de kunsttentoonstelling in het hartje van Brussel namelijk in de hageltoren in de Anneessenswijk.

Eén van de opvallende manoeuvres vond ik de stand van  ‘COVERSLUT©’. Hier waren een tiental werknemer witte T-shirts aan het maken en bedrukken. Deze hadden allemaal een verschillend opschrift zoals visual polution, alpha male, the faint remains ignorance, pro-tree, anti-billboard en nog veel meer. Dit was niet het enige opvallende aan de T-shirts, je kon deze kopen maar iedereen mag zijn eigen prijs bepalen. De bedoeling is dat je geeft wat jij vind dat het kledingstuk waard is.

De producten worden op een eerlijk manier gemaakt en ook weer op een eerlijke manier verkocht. Dit witte T-shirt was voor mij een signaal, het is een heel simpel gebruiksvoorwerp en er worden er dagelijks zo vele van geproduceerd. Dit gebeurd niet altijd op een eerlijke manier zoals kinderarbeid, onder betaalde lonen, uitbuiting en extreme vervuiling. Ook de teksten laten een bepaalde indruk na van hoe de werkelijkheid is.

Een megatrend op het moment zijn de klimaatmarsen, hierbij gaan onze onze jeugd spijbelen voor het klimaat. Hier speelt coverslut mooi op in. Ze verwijzen naar al de kleren die in 3de wereldlanden worden geproduceerd en waarbij mensen dit maken in gruwelijke omstandigheden tegen een veel te laag loon. Vaak zijn de personen die de witte t-shirts maken van anderen de Primarkt of een ander low-end merkt kinderen. Hierbij streven ze naar een eerlijke maatschappij. We zien het al aan de klimaat marsen dat de jeugd er al meer mee bezig is. Deze kleine signalen zoals de draagtas hier onder maakt het besef van wat er allemaal gaande is in de wereld even een stukje duidelijker.

https://poppositions.com/capital-of-woke-edition-2019

https://www.coverslutfashion.com/

Intimidatie en pesterijen in de horeca industrie

Afbeeldingsresultaat voor hospitality speaks

Hospitality speaks is een nieuw platform om werknemers aan te moedigen om zichzelf uit te spreken. Dit platform heeft als doel mensen bewust maken van intimidatie en pesterijen in de horeca industrie.

Victoria Steward is de oprichtster van dit initiatief. Zij is een Londense Food-Columniste die als doel heeft het bewustzijn van het probleem te vergroten. Hospitality speaks zal eind maart 2019 van start gaan om ongepast gedrag aan te pakken. Dit gedrag kan gaan van pesterijen, intimidatie tot discriminatie op de werkvloer. Zo wordt het platform gecreëerd om ‘veilige online ruimte’ te bieden voor de mensen om hun verhaal te delen. De nieuwe website zal afzonderlijke portalen hebben voor personeel en werkgevers. De namen van bedrijven en personen worden verwijderd uit de opmerkingen op de website om te voorkomen dat horecapersoneel zijn of haar baan verliest of geconfronteerd wordt met juridische stappen. Het doel is om het gesprek op gang te brengen en mensen toe te staan om hun verhaal te delen en hiermee met andere praten. Zo kan de stress die erbij komt kijken worden verlicht. De oprichtster van dit platform legden eerst interviews af waarbij ze merkten dat mensen hier nood aan hadden om over te praten, maar dat ze nergens met hun verhaal terecht konden.

Hospitality speaks biedt ook een oplossing. Op het platform kan je ook vernieuwingen vinden, hierbij komen er baanbrekende werkgevers aanbod die een innovatie bieden voor het creëren van een positieve cultuur en het behouden van het personeel. Ook wilt de site een lijst te kunnen bieden met zaken die hoog scoren op hun omgang met het personeel. Bovendien houdt Hospitality Speaks een reeks evenementen en discussies en publiceert een pagina met contactpersonen voor professionele hulp en juridisch advies.

https://www.hospitality-speaks.com/

Tinder voor veggies en vegans

Afbeeldingsresultaat voor veganific

Zoals de titel al verklapt is er een nieuwe datingapp Veganific. Eén van de initiatiefnemers achter deze app is de oprichter van de populaire app Flitsmeister genaamd Jorn de Vries. Veganific is ontstaan uit zijn eigen ervaring.  Hij maakt een relatie van dichtbij mee waarbij één van de partners vegan is, dit liep al snel mis.

De app werkt net als tinder. Zo krijg je ook potentiële partners voorgeschoteld en kun je ze liken of disliken. Enkel zijn alle deelnemers vegans of vegetariërs.  Het blijk voor hun een moeilijk uitdaging te zijn om een gelijk gestemde partner te vinden. Met Veganific als ontmoetingsplatform voor vega-minded singles moeten spanningen over eten in toekomstige relaties voorkomen worden.

Veganific 001

De app is gelanceerd volgens het principe ‘eerst in de markt zetten, dan afmaken’. Dus ontbreken er nog essentiële onderdelen. Zo kun je wel aangeven in welke leeftijdscategorie je iemand zoekt, maar niet op welke afstand. Er komen mensen voorbij die in hun bio zetten dat ze in Tsjechië of Denemarken zitten. Al scheelt het dan wel dat mensen die de app gebruiken van reizen houden. Later wordt het invoeren van een maximale afstand wel een optie, beloven de makers.

De eerste 5.000 gebruikers krijgen een gratis lidmaatschap voor 3 maanden. Het lidmaatschap voor deze app bedraagt 19,95 euro. Dit hebben de makkers van Veganific express gedaan zodat er enkel mensen die oprecht opzoek zijn naar iemand vagen of vegetarisch gaan aanmelden. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van de app gegarandeerd wordt.

Op dit moment is de app uitsluitend in België en Nederland beschikbaar.

Blijkbaar heeft de mega trend healthy food ook gevolgen voor mensen hun realitie. Door deze app zal het leven wat gemakkelijker worden wanneer je je niet op gebied van eten moet aanpassen of rekening houden met je partner. In Brussel is op dit moment 4% van de bevolking veganistisch en 7% zijn vegetariërs. Deze app speelt goed in op de toekomst want dit cijfer vergoot ieder jaar. Dit voor de doelgroep die geen partner vind en die het liefst de zelfde ingesteldheid heeft over eten.

https://www.veganific.com/

Vrouwen krijgen hun eigen wereldbeker voetbaloutfit

Nike onthult Women's World Cup-sets 2019 voor 14 nationale teams

Op 11 maart lanceerde Nike een outfit voor 14 verschillende deelnemende landen van de wereld beker voetbal. Het is de eerste keer sinds Nike in 1995 met de Women’s World Cup begon te werken dat elke outfit speciaal voor de damesteams is ontworpen, in plaats dat de uniformen worden afgeleid van de mannen.

Vrouwen hebben net zoals mannen ook recht op hun eigen outfit in het voetbal. Deze genderkwesties zijn onvermijdelijk in de sport. Voetbal wordt als eerste behandelt maar welke sporten zijn als volgende aan de beurt? Kleding is een gemakkelijke manier voor fans om hun loyaliteit en band met hun idool te versterken, denk maar aan de vele Cristiano Ronaldo en Messi shirts dat er worden verkocht. Dit is als vrouwelijk voetbal talent een nieuwe opportuniteit om dit ook te creëren.

Nike onthult Women's World Cup-sets 2019 voor 14 nationale teams

Dit is een teken dat er op vlak van gendergelijkheid in de sport nog veel kan veranderen. Zeker gezien Nike’s huidige nadruk op vrouwensport. De Dream Crazier-campagne is een initiatief waarbij wordt aangehaald dat vrouwen ook de gekste dromen mogen hebben op vlak van sport. De degradatie dat vrouwen hysterisch zouden zijn is een manier van denken die ze met deze campagne de wereld uit willen helpen. Bij het onderstaande filmpje laten ze zien wat een vrouw allemaal kan doen. Dream  Creazier is een campagne die geleid wordt door de tennislegende Serena Williams die na haar bevalling weer even sterk op het tennisveld staat. Om dit onderwerp onder een megatrend onder te brengen is dit feminisme, omdat vrouwen hun dromen in de topsport ook kunnen waar maken.

https://www.dezeen.com/2019/03/12/womens-world-cup-2019-kits-nike-france-usa/

https://www.reuters.com/article/us-soccer-worldcup-women-nike/soccer-nike-unveils-14-national-kits-in-womens-world-cup-push-idUSKBN1QS21V

https://hypebeast.com/fr/2019/2/nike-serena-williams-dream-crazier-video-campagne

Social Media

Jullie kunnen mij volgen op de volgende kanalen:

https://www.instagram.com/jillvanderstukken/

https://www.facebook.com/jill.vanderstukken